Public Education on the Importance of Reading Nutritional Information Labels on Food and Beverage Packaging

Authors

  • Imam Baihaqi Program Studi Teknologi Hasil Pertanian, Universitas Pelita Bangsa, Bekasi, Indonesia
  • Rafi Khairi Program Studi Teknologi Hasil Pertanian, Universitas Pelita Bangsa, Bekasi, Indonesia
  • Tantry Febrinasari Universitas Pelita Bangsa

Keywords:

Public Education, Food Packaging Labels, Nutritional Value Information

Abstract

Labeling on food packaging is a way to provide an important information for consumers in understanding the composition and nutritional content of a product, so that it can support healthier consumption decisions. A good understanding of nutritional labels is essential in efforts to prevent disease and promote a healthy lifestyle. Education on how to read food labels can contribute to reducing the consumption of food additives that have the potential to be risky to health. The total number of participants was 20 people using pamphlets on how to read nutritional labels on food/drink packaging. The questionnaire results showed that all participants, aged 20-35 years, routinely bought packaged food and drinks, especially products such as instant noodles, snacks, and soft drinks, with a frequency of 2–6 times per week. However, most participants did not read nutritional labels carefully and were not yet aware of the importance of choosing products according to the family's nutritional needs. These findings indicate the need for more intensive educational interventions to improve nutritional literacy in the community as a whole.

References

Abdullah, Anis, A., & Richardo, R. (2017). Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Memilih Makanan Sehat Dengan Pembelajaran Literasi Matematika Berbasis Konteks. Jurnal Gantang 2.

Assifa, R. (2012). Faktor–Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Membaca Label Pangan Pada Siswa SMA Negeri 68 Jakarta. Universitas Indonesia.

Badan Perlindungan Konsumen Nasional. (2007). Hasil Kajian BPKN Di Bidang Pangan Terkait Perlindungan Konsumen.

Nurcahya, S. A. (2014). Keterpaparan Informasi Mengenai Iklan Pangan, Kebiasaan Membaca Label Pangan Dan Faktor-Faktor Hubungannya. Universitas Indonesia.

Oktavian, W. (2017). Hubungan Antara Karakteristik Individu Dan Pengetahuan Label Gizi Dengan Membaca Label Gizi Produk Pangan Kemasan Pada Konsumen Di 9 Supermarket Wilayah Kota Tangerang Selatan Tahun 2016. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Permatasari, B.A, Anjaini, J., & Setiyaningsih, L. 2024. Analisis Kepatuhan Regulasi Keamanan Pangan Produk Olahan Perikanan Melalui Identifikasi Label Kemasan. Samakia: Jurnal Ilmu Perikanan.

Purnama A.S. (2012). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Label Informasi Nilai Gizi, Persepsi Terhadap Rasa Produk, Dan Faktor Lain Dengan Kepatuhan Membaca Label Informasi Nilai Gizi Pada Siswa/i SMK Mandalahayu Bekasi. Universitas Indonesia.

Riandini, A.P., Adriansyah, P.N.A., Putri, I.M.M., Wulandari, S.R., & Astuti. R.F. (2023). Sosialisasi Pembacaan Label Pada Kemasan Produk Pangan Bagi Orang Tua Dan Guru Di TK Insani 1, Tambun Selatan, Bekasi. Diandra 2 (1): 16 – 20.

Suswanti, I. (2013). Faktor–Faktor Yang Berhubungan Dengan Pemilihan Makanan Cepat Saji Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Dan Ilmu Kesehatan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. UIN Syarif Hidayatullah.

Widiawati, Dina, & Komalasari, E. (2020). Gambaran Tingkat Kepatuhan Membaca Label Pangan Pada Mahasiswa Fakultas Sains Dan Teknologi Universitas Al Azhar Indonesia. Jurnal Al-Azhar Indonesia 5.

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

Baihaqi, I., Khairi, R., & Tantry Febrinasari. (2025). Public Education on the Importance of Reading Nutritional Information Labels on Food and Beverage Packaging. DIANDRA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1). Retrieved from https://diandra.upnjatim.ac.id/index.php/diandra/article/view/66